W dniach 14-16 października przewodnicki zespół Paweł Karczmarczyk (chillupguide.com / KW Warszawa) plus Marcin Rutkowski (proguide.pl / Wrocławski KW) zdobył południowy wierzchołek Uszby 4710m.

Peak Uszuba, fot: pza.org

Wspinaliśmy się południowo-wschodnim żebrem Uszby startując z lodowca Gul: 14go nocą start z morenek z wys ok 2600, skąd podejście na wyższe piętro lodowca Gul, gdzie - już rankiem - początek wspinania z wys ok 3500. Pracowity i słoneczny dzień zakończyliśmy biwakiem na 4200. 15go od rana podejście pod kluczową ściankę, która prowadzący Paweł pokonał zimowo-klasycznie wyceniając najtrudniejszy wyciąg na M7+ (łącznie ok 130m wspinania). Dalej - w nasilającym się wietrze - skalnym ostrzem i grania aż do szczytu, na którym stanęliśmy ok 16 po południu w bardzo silnym zachodnim wietrze. Długi i bardzo mroźny dzień zakończyliśmy ok 21 po zjazdach do biwaku na 4200. 16go od rana zjazdami (uzbroiliśmy praktycznie całą linię drogi) powracamy na górne partie lodowca Gul, na którym stajemy ok godz 14, schodząc do nocy do wioski Mazeri.

W ostatnich dniach nie udała nam się próba podejścia pod zachodnią ścianę - lodowcem Uszbijskim. Obfite opady śniegu skomplikowały znojne podejście, a - liczne, samoczynnie schodzące lawinki oraz zsówy - uniemożliwiły wręcz podejście pod planowaną drogę pomiędzy wierzchołkami Uszby.

Summit Team, fot: pza.org

Wracamy pełni szacunku dla powagi Kaukazkich szczytów i ogromnych, niebezpiecznych lodowców. W przyjaznej Gruzji zostawiamy depozyt sprzętowy, który ułatwi nam - miejmy nadzieję :) - powrót pod te ściany…. Szczegółowe sprawozdanie zostanie przesłane do KWW po powrocie do kraju.

Szczegóły:

południowo-wschodnie żebro Uszby Płd 4710m, droga Gabryiela Chiergianiego, wycena oryginalna 5B, wycena proponowana: lód WI3, śnieg do 70, skała do IV, mikst M7+, przewyższenie 1200m, długość drogi ok 1800m, 14-16.10.2013 Paweł Kaczmarczyk, Marcin Rutkowski.